Szko豉 Podstawowa nr 3
im. Marii Sk這dowskiej - Curie
w Szczytnie


Historia Szko造 ...

GENEZA POWSTANIA SZKOΧ

   Budynek szkolny przy ul. Marii Sk這dowskiej 2 w Szczytnie zosta wzniesiony wed逝g projektu szczycie雟kiego architekta Friedricha Brusa. Budowa kompleksu szkolnego zosta豉 zako鎍zona jesieni 1929 roku. Przed II wojn 鈍iatow w budynku mie軼i這 si Gimnazjum Realne dla m這dzie篡 niemieckiej. Dzia豉nia wojenne w 1945 roku spowodowa造 po瘸r bry造 budynku z salami lekcyjnymi, natomiast sala gimnastyczna zosta豉 nienaruszona.
   Pierwsza inauguracja roku szkolnego w polskiej Szkole Podstawowej nr 3 w Szczytnie nast徙i豉 1 wrze郾ia 1954 roku. W uroczysto軼i udzia wzi窸o trzystu uczni闚, kierownik szko造 Wanda Mosdorf, dw鏂h zast瘼c闚 Maria Bauer i Natalia Popowicz oraz nauczyciele: Henryka Stanis豉wska, Maria Go陰bek, Henryka Skar篡雟ka, Krystyna Jastrz瑿ska, Hanna Ciszewska, Stanis豉w 疾nczykowski, Cecylia Etrych, Wies豉wa G鏎ecka, Maria 字oda, Henryka Mi貫k, J霩ef Ostaszewski, Olga Ostaszewska, Lidia Beszta, Maria Le郾iewska, Jerzy Erwin i El瘺ieta Michalska.
   Jesieni 1954 roku odby造 si pierwsze wybory do Komitetu Rodzicielskiego. W jego sk豉d weszli rodzice pe軟i zapa逝 do wsp馧pracy i pomocy.
   Nadanie szkole imienia Marii Sk這dowskiej Curie w dniu 22 czerwca 1961 roku by這 historyczn chwil. Na t uroczysto嗆 przybyli przedstawiciele w豉dz o鈍iatowych, cz這nkowie Zwi您ku Nauczycielstwa Polskiego, cz這nkowie Komitetu Rodzicielskiego i Komitetu Opieku鎍zego, uczniowie i nauczyciele. W trakcie uroczysto軼i przewodnicz帷y Miejskiej Rady Narodowej na murze szko造 zawiesi tablic pami徠kow z imieniem wielkiej polskiej uczonej.
   Podczas akademii pierwszomajowej w 1968 roku nast徙i這 uroczyste wr璚zenie sztandaru ufundowanego przez Komitet Rodzicielski.
   Jubileusz 25-lecia dzia豉lno軼i szko造 odby si w pa寮zierniku 1979 roku. Na uroczyst akademi przyby造 w豉dze o鈍iatowe, dzia豉cze Zwi您ku Polak闚 w Niemczech, pracownicy szk馧 polskich z terenu Warmii i Mazur, uczniowie i nauczyciele. Podczas uroczysto軼i nagrodzono wyr騜niaj帷ych si nauczycieli odznak Zas逝穎nym dla Warmii i Mazur, a albumy Spod Znaku Rod豉 wr璚zono nauczycielom pracuj帷ym w plac闚ce od pierwszych dni jej dzia豉lno軼i.
   Kolejnym, niezmiernie wa積ym wydarzeniem by這 uzyskanie w dniu 11 czerwca 1990 roku miana Szko造 Grunwaldu. Miano to przyznawano tym plac闚kom, kt鏎e by造 przoduj帷e w nauczaniu, wychowaniu jak r闚nie w opiece nad m這dzie膨, a tak瞠 post瘼owa造 zgodnie z normami etycznymi. Szko豉 zosta豉 uznana za najlepsz szko喚 w mie軼ie i w powiecie.
   W roku szkolnym 1994/1995 mia豉 miejsce uroczysto嗆 40-lecia dzia豉lno軼i szko造, na kt鏎 przyby這 wiele zaproszonych go軼i z Kuratorium O鈍iaty i Wychowania, Urz璠u Miasta, absolwent闚 oraz nauczycieli, kt鏎zy przed czterdziestoma laty rozpoczynali prac w tej szkole.
   Zawiadomieniem Warmi雟ko - Mazurskiego Wojew鏚zkiego Konserwatora Zabytk闚 w Olsztynie wszcz皻o z urz璠u post瘼owanie administracyjne w sprawie wpisania do rejestru zabytk闚: budynek Szko造 Podstawowej nr 3 przy ul. Marii Sk這dowskiej-Curie 2 w Szczytnie.

BAZA LOKALOWA

   W pierwszym roku nauki w szkole do dyspozycji uczni闚 i nauczycieli przeznaczono 15 izb lekcyjnych, sal gimnastyczn, kuchni, 鈍ietlic, kt鏎a w porze obiadowej pe軟i豉 rol sto堯wki, pok鎩 dla nauczycieli, szatni, gabinet kierownika szko造, wygospodarowano nawet miejsce na harc闚k. W tym czasie warunki do nauki by造 trudne, w szkole nie by這 centralnego ogrzewania. W okresie jesienno-zimowym zaj璚ia lekcyjne odbywa造 si w sali gimnastycznej.
   Z ka盥ym rokiem szkolnym przybywa這 uczni闚 i w plac闚ce sukcesywnie uruchamiano kolejne pomieszczenia. Zwi瘯szy豉 si liczba sal lekcyjnych do 23. Tworzono gabinety przedmiotowe: biologiczny, chemiczny, fizyczny, historyczny, geograficzny, matematyczny, muzyczny, j瞛yka polskiego, j瞛yka rosyjskiego, pracy-techniki dla dziewcz徠 i ch這pc闚. Ka盥y z gabinet闚 wyposa穎ny by w pomoce naukowe, kt鏎e sukcesywnie uzupe軟iano. Za這穎no bibliotek a z czasem zaadaptowano cz窷 korytarza na czytelni dla uczni闚. Wygospodarowano dwa pomieszczenia do prowadzenia zaj耩 dydaktyczno - wyr闚nawczych i sal do gimnastyki korekcyjnej, kt鏎 wyposa穎no w materace, 豉weczki i drabinki gimnastyczne do specjalistycznych 獞icze. W zaadaptowanej cz窷ci strychu wydzielono sal do tenisa sto這wego, kt鏎a wyposa穎na jest w dwa sto造.
   W szkole przez wiele lat by gabinet stomatologiczny i lekarski. Poprzez wprowadzanie r騜norodnych reform w s逝瘺ie zdrowia, od paru lat funkcjonuje tylko gabinet higienistki szkolnej.
   Dla pedagoga szkolnego w 1979 roku oraz logopedy w 2004 roku wygospodarowano pomieszczenia na gabinety do prowadzenia konsultacji z uczniami potrzebuj帷ymi pomocy specjalistycznej.
   W latach osiemdziesi徠ych za這穎no Izb Tradycji Szko造, w kt鏎ej gromadzone by造 pami徠ki zwi您ane ze szko陰 od pocz徠ku jej istnienia, albumy, medale, dyplomy, wyr騜nienia i nagrody. Go軼ie odwiedzaj帷y szko喚 w zwi您ku z obchodzonymi w plac闚ce uroczysto軼iami dokonywali wpisu w ksi璠ze pami徠kowej wy這穎nej w tym miejscu. Z biegiem lat eksponaty przeniesiono do gabinetu historii a w tym pomieszczeniu powsta szkolny radiow瞛e.
   Poprzez modernizacj niekt鏎ych pomieszcze powsta豉 nowa szatnia dla uczni闚, pok鎩 nauczycieli wychowania fizycznego oraz pracownia informatyki, kt鏎a w roku szkolnym 1991/1992 wyposa穎na by豉 w dwa komputery 386 i jeden komputer Atarii. Przy tak skromnym wyposa瞠niu pracowni odbywa造 si tylko zaj璚ia pozalekcyjne dla nielicznej grupy uczni闚 a tak瞠 zaj璚ia dla pracownik闚 szko造. W kolejnych latach liczba komputer闚 w pracowni informatyki sukcesywnie wzrasta i osi庵a liczb czternastu sztuk.
   Dla uczni闚 z klas I - III urz康zono 鈍ietlic, w kt鏎ej dzieci sp璠za造 czas przed planowanymi lekcjami lub po ich zako鎍zeniu. 安ietlic wyposa穎no w r騜norodne gry stolikowe, k帷iki zabaw dla dziewcz徠 i ch這pc闚, w p騧niejszym okresie w sprz皻 audiowizualny i komputery.
   Uczniowie maj do dyspozycji boisko sportowe do pi趾i r璚znej usytuowane na posesji plac闚ki. Tafla boiska wykonana jest z asfaltu i posiada wymiary 20m x 40m. Nieopodal wykonano skoczni do skok闚 w dal a w s御iaduj帷ym ze szko陰 parku miejskim urz康zono bie積i na 100 m. Teren parku miejskiego wykorzystywany jest przez nauczycieli do prowadzenia zaj耩 plenerowych z r騜nych przedmiot闚.
   Zaj璚ia wychowania fizycznego odbywaj si w sali gimnastycznej, na kt鏎ej wyposa瞠nie sk豉daj si drabinki, 豉weczki, koz造, skrzynie r闚nowa積ie, materace gimnastyczne, tablice do kosza, buty do jazdy figurowej, 造篤y do hokeja, sanki i wiele innych drobnych pomocy dydaktycznych. Na zapleczu sali gimnastycznej urz康zono si這wni, kt鏎a wyposa穎na jest w kompletny zestaw sprz皻u sportowego Atlas.

MODERNIZACJA KOMPLEKSU SZKOLNEGO

   Poprzez dziesi璚iolecia dzia豉lno軼i szko造 wszystkie pomieszczenia modernizowano zgodnie z aktualnymi potrzebami plac闚ki. Zar闚no w budynku jak i na posesji zachodzi造 zmiany maj帷e wp造w na wizerunek plac闚ki.
   Po oddaniu do u篡tku budynku szkolnego w 1954 roku czyniono starania na wykonanie elewacji zewn皻rznej. Jesieni 1958 roku sfinalizowano to przedsi瞝zi璚ie i budynek nabra estetycznego wygl康u. Po dwudziestu latach dzia豉lno軼i plac闚ki przeprowadzono generaln modernizacj sali gimnastycznej. Wymieniono pod這g, o鈍ietlenie oraz wymalowano 軼iany i sufit.
   Kryzys gospodarczy w Polsce na prze這mie lat osiemdziesi徠ych i dziewi耩dziesi徠ych da這 odczu si i na polu o鈍iaty. W ci庵u tego okresu prowadzono tylko bie膨ce prace remontowe, malowanie sal lekcyjnych i poszczeg鏊nych pomieszcze szkolnych.
   Z pocz徠kiem XXI wieku w plac闚ce nast徙i造 znacz帷e zmiany. Przebudowano kot這wni w璕low na paliwo gazowe dzi瘯i czemu pozyskano dodatkowe pomieszczenia.
   Kolejn inwestycj, poprawiaj帷 estetyk posesji jak r闚nie zapewniaj帷 bezpieczne doj軼ie do szko造, by這 wykonanie ci庵u pieszego.
   Po pi耩dziesi璚iu latach dzia豉lno軼i plac闚ki na ca造m kompleksie szkolnym przeprowadzono generalny remont dachu. Wymieniono drewniane elementy konstrukcji dachu oraz dach闚k. Ta inwestycja zdecydowanie poprawi豉 wygl康 zewn皻rzny szko造.
   W wakacje 2004 roku przeprowadzono wymian pod這gi w sali gimnastycznej. Pod這瞠, kt鏎e by這 wykonane z deszczu貫k zast徙iono wyk豉dzin pod這gow typu linoleum marmoleum sport.
   Niezmiernie wa積ym przedsi瞝zi璚iem w szkole by generalny remont wszystkich sanitariat闚 uczniowskich, odnawianie sal lekcyjnych i korytarzy szkolnych.
   Do inwestycji poprawiaj帷ej wygl康 zewn皻rzny szko造 nale篡 r闚nie wymiana stolarki okiennej oraz wykonanie nowej elewacji.
   Tak wiele znacz帷ych inwestycji, przeprowadzonych w ca造m kompleksie szkolnym, to zas逝ga niezmiernie operatywnego dyrektora szko造 Gra篡ny Wrony - Janowskiej, kt鏎a na r闚ni ze sprawami dydaktyczno - wychowawczymi stawia tak瞠 na bezpiecze雟two obiektu szkolnego, jak r闚nie estetyk pomieszcze wewn皻rznych oraz zewn皻rzny wygl康 plac闚ki i posesji szko造.

TRADYCJE SZKOΧ

   Wa積 rol w 篡ciu spo貫czno軼i szkolnej odgrywa historia i zwi您ana z ni tradycja. W tradycjach szko造, jej symbolice i obrz璠owo軼i tkwi bogactwo funkcji wychowawczej, kultury jak r闚nie podnosi presti szko造.
   Rytm ka盥ego roku szkolnego wyznaczony by powtarzaj帷ymi si uroczysto軼iami. Niekt鏎e narzucone koniunktur polityczn nie przetrwa造, mniej podporz康kowane ideologii zachowa造 si, chocia cz瘰to w innym kszta販ie, inne zwi您ane ze zmianami w otaczaj帷ej rzeczywisto軼i zacz窸y by obchodzone.

1. Inauguracja roku szkolnego.
Szczeg鏊nie serdecznie witani byli pierwszoklasi軼i, kt鏎zy przez 郵ubowanie i pasowanie na uczni闚 przyjmowani byli do szkolnej spo貫czno軼i. Symbolem pasowania na ucznia by造 tarcze szkolne, kt鏎e od 1967 roku najm這dszym wr璚zali uczniowie klas VIII. Obecnie 郵ubowanie sk豉daj pierwszoklasi軼i oraz ich rodzice a zamiast tarczy uczniowie otrzymuj dyplomy wr璚zane przez wychowawc闚.

2. Sprz徠anie 安iata - Polska
Ta szczytna akcja, b璠帷a cz窷ci mi璠zynarodowego ruchu na rzecz ochrony 鈔odowiska Clean up the World, odbywa si ka盥ego roku we wrze郾iu, pocz患szy od 1996 i uczestniczy w niej ca豉 szkolna spo貫czno嗆. Jej celem jest podniesienie 鈍iadomo軼i ekologicznej uczni闚.

3. Dzie Wojska Polskiego (1958 - 1988)
Z okazji tego 鈍i皻a do szko造 zapraszani byli 穎軟ierze Ludowego Wojska Polskiego, na kt鏎ych cze嗆 przygotowywano apele, programy artystyczne, sk豉dano 篡czenia, wr璚zano kwiaty.

4. Dzie Nauczyciela (1972) - Dzie Edukacji Narodowej (1982)
W豉dze o鈍iatowe i zwi您kowe organizowa造 oficjalne powiatowe akademie. M這dzie dzia豉j帷a w Samorz康zie Szkolnym dla swych nauczycieli samodzielnie przygotowywa豉 cz窷 artystyczn w podzi瘯owaniu za trud nauki i wychowania. Przez kolejne lata uroczysto軼i stawa造 si bardziej skromne i obecnie ograniczaj si do kameralnych spotka wewn徠rzszkolnych.

5. Rocznice Rewolucji Pa寮ziernikowej (1959 - 1988)
Dzie ten upami皻nia造 uroczyste akademie, potem skromniejsze apele przygotowywane przez Szkolne Ko這 Towarzystwa Przyja幡i Polsko-Radzieckiej. Harcerze porz康kowali cmentarze 穎軟ierzy radzieckich.

6. Rocznica odzyskania przez Polsk niepodleg這軼i
Uroczyste apele przygotowywane przez m這dzie przedstawiaj wspania陰 lekcj historii. 11 listopada uczniowie bior udzia we mszy 鈍i皻ej w intencji Ojczyzny oraz sk豉daj kwiaty w miejscach pami璚i narodowej.

7. Andrzejki
To dzie wr騜b i zabaw na wieczorkach klasowych lub wsp鏊nych dyskotekach. Organizowany dla uczni闚 m這dszych z inicjatywy rodzic闚 i wychowawcy. Natomiast starsi uczniowie sami przejmuj inicjatyw w kontynuowaniu tej tradycji. Wr騜by andrzejkowe odbywaj si zazwyczaj w zaciszu klasowych koleg闚 i kole瘸nek.

8. Miko豉jki
W dniu 6 grudnia 鈍. Miko豉j przemierza z czerwonym, wypchanym workiem szkolne korytarze i napotkanym uczniom, nauczycielom, personelowi obs逝gi szko造 i przypadkowym go軼iom rozdaje cukierki. Dla uczni闚 z klas I - III wr璚za prezenty przygotowane wcze郾iej przez rodzic闚 z Rady Klasowej.

9. Dzie Patrona Szko造
Ka盥ego roku w dniu 10 grudnia odbywaj si w grupach wiekowych apele przybli瘸j帷e posta patronki szko造 Marii Sk這dowskiej-Curie. Organizowano konkursy wiedzy na temat tej wielkiej uczonej. Przed wizerunkiem Patronki tego dnia p這nie symboliczny znicz, uczniowie pe軟i honorow wart.

10. Wigilia
M這dzie szkolna przygotowuje program artystyczny sk豉daj帷y si z najpi瘯niejszych polskich kol璠 i pastora貫k oraz nastrojowych wierszy na spotkanie op豉tkowe czynnych pracownik闚 szko造 oraz tych, kt鏎zy przebywaj na emeryturze. S to bardzo wzruszaj帷e chwile szczeg鏊nie dla by造ch nauczycieli, kt鏎zy maj okazj do spotkania z kolegami. Na t uroczysto嗆 zapraszani s przedstawiciele z Rady Szko造 a tak瞠 proboszcz z parafii, do kt鏎ej nale篡 szko豉.

11. Zabawy karnawa這we
Ta tradycja trwa od pierwszego roku istnienia szko造. W od鈍i皻nie udekorowanej sali odbywaj si zabawy choinkowe dla uczni闚.

12. Dzie Babci i Dziadka (1986)
Z okazji tego 鈍i皻a w klasach m這dszych oraz w 鈍ietlicy szkolnej odbywaj si kameralne spotkania uczni闚 z ich babciami i dziadkami.

13. Pasowanie uczni闚 klas I na czytelnika biblioteki szkolnej
Podczas uroczystej lekcji bibliotecznej uczniowie klas I przyjmowani s w poczet czytelnik闚 biblioteki. Po 郵ubowaniu otrzymuj dyplomy i zak豉dki do ksi捫ek.

14. Dzie wyzwolenia Szczytna (23 stycznia 1945 r.)
安i皻owano ten dzie na uroczystych akademiach, na kt鏎ych prezentowano wiersze poet闚 mazurskich, pie郾i zwi您ane z histori Mazur i Szczytna, inscenizacje mazurskich ba郾i. Organizowano tez konkursy wiedzy o Warmii i Mazurach oraz wybitnych dzia豉czach tej ziemi.

15. Walentynki
Od roku szkolnego 1993/1994 kontynuowana jest niezwykle przyjemna tradycja - Dzie Zakochanych. Z tej okazji organizowane s w szkole konkursy plastyczne i literackie po鈍i璚one tej tematyce. Cz這nkowie Samorz康u Uczniowskiego organizuj specjaln skrzynk w kolorze czerwonym, do kt鏎ej m這dzie wrzuca mi這sne li軼iki dla swoich przyjaci馧.

16. Dzie Samorz康no軼i
Jeden dzie w miesi帷u lutym przez wiele lat by obchodzony jako Dzie Uczniowskiej Samorz康no軼i. Dyrektor szko造 przekazywa w tym dniu symbolicznie w豉dz uczniom. Obecnie organizacj tej tradycji zajmuje si Samorz康 Uczniowski, kt鏎y zmieni dat imprezy i wraz z nadej軼iem wiosny cz這nkowie samorz康u przygotowuj lekcje po鈍i璚one tematyce wiosny i samorz康no軼i.

17. Dzie Kobiet
Podczas apeli i spotka klasowych uczniowie przekazywali serdeczne 篡czenia wszystkim paniom i kole瘸nkom z klasy. Na uroczysto嗆 w szkolnej 鈍ietlicy wraz ze wszystkimi pracownikami szko造 zapraszane by造 r闚nie wszystkie panie przebywaj帷e na emeryturze. Obecnie w tym dniu m瘰ka cz窷 spo貫czno軼i szkolnej sk豉da 篡czenia wszystkim kobietom.

18. Dzie Wiosny
Ka盥ego roku ten dzie up造wa pod znakiem wspania造ch zabaw i rado軼i. Topienie Marzanny, barwne korowody ulicami miasta, rewie przebiera鎍闚, mecze - nauczyciele kontra uczniowie, festiwale postaci ba郾iowych, wybory Miss i Mistera szko造 - to tylko niekt鏎e z licznych atrakcji tego dnia.

19. Spotkanie przodownik闚 nauki 1984-1994 (p騧niej prymus闚 1995) z rodzicami i nauczycielami

Od 1984 roku mi陰 tradycj sta造 si koncerty dla najlepszych uczni闚 i ich rodzic闚. Prymusom wr璚zano odznaki wzorowego ucznia a rodzicom listy gratulacyjne. Uroczysto嗆 u鈍ietnia Koncert z Dedykacj, kt鏎y wype軟ia造 zabawne inscenizacje, recytacje, piosenki, pokazy gimnastyczne i taneczne. 20. Kwiecie Miesi帷em Pami璚i Narodowej
Na uroczystych apelach uczniowie sk豉dali ho責 bohaterom, kt鏎zy walczyli w obronie Ojczyzny. W klasach urz康zano k帷iki pami璚i narodowej.

21. Kwiecie Miesi帷em Kultury Zdrowotnej
Z tej okazji organizowano apele, pogadanki, zgaduj - zgadule, konkursy rysunkowe, wystawki tematyczne, projekcje film闚 o tematyce zdrowotnej, konkursy czysto軼i. Sk豉dano 篡czenia pracownikom szkolnej s逝瘺y zdrowia.

22. Dni Regionalne i Ekologiczne (Dzie Ziemi)
W latach dziewi耩dziesi徠ych nauczyciele historii, j瞛yka polskiego, biologii i geografii we wsp馧pracy z bibliotek szkoln organizowali dni po鈍i璚one ochronie 鈔odowiska i historii regionu. Ko鎍zy造 si one uroczystym apelem z okazji Dnia Ziemi.

23. Dni Kultury, O鈍iaty, Ksi捫ki i Prasy - Dni Ksi捫ki
Obchodzono je w maju organizuj帷 imprezy czytelnicze, apele, spotkania z pisarzami, wystawy ksi捫ek, konkursy czytelnicze, monta瞠 s這wno - muzyczne, inscenizacje ksi捫ek. Obecnie nauczyciele biblioteki kontynuuj og鏊nopolsk akcj "Ca豉 Polska czyta dzieciom" pod has貫m "Ca豉 szko豉 czyta dzieciom". 24. 安i皻o Pracy (1955-1988)
Przesz這 trzydzie軼i lat uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w pierwszomajowych manifestacjach, do kt鏎ych niezwykle starannie si przygotowywano. Na czele pochodu szed poczet sztandarowy i grupa szturmowa. Uczniowie - sportowcy zawsze prezentowali w czasie pochodu i przed trybun honorow wyszukane uk豉dy gimnastyczne. M這dzie nale膨ca do organizacji godnie j reprezentowa豉. Uczniowie z k馧 artystycznych ubrani byli w kolorowe stroje. Udzia w pochodzie pierwszomajowym by zawsze obowi您kiem zar闚no dla uczni闚 jak i nauczycieli. Z tej okazji organizowano te uroczyste akademie i czyny spo貫czne.

25. Dzie Konstytucji 3 Maja (1991)
W tym dniu odbywaj si uroczyste apele w grupach wiekowych, kt鏎e przybli瘸j to donios貫 w dziejach Polski wydarzenie historyczne.

26. Dzie Zwyci瘰twa
Uczniowie sk豉dali wi您anki kwiat闚 na grobach 穎軟ierzy poleg造ch w walkach o wyzwolenie Szczytna. Odbywa造 si spotkania z kombatantami, wiece na Placu Juranda, capstrzyki, biegi zwyci瘰twa, uroczyste programy artystyczne przygotowane przez uczni闚.

27. Dzie Matki i Dzie Ojca - Dni Rodziny
Z tej okazji organizowane s uroczysto軼i w klasach I-III oraz zaj璚ia otwarte dla rodzic闚.

28. Dzie Dziecka
Tradycja obchod闚 w szkole Dnia Dziecka si璕a 1955 roku. Odbywa造 si wycieczki klasowe, biwaki, imprezy sportowe, dyskoteki, wyj軼ia do kina, zabawy w teatr. Przez wiele lat dzie ten 陰czony by z Dniem Sportu Szkolnego. Obecnie organizowany jest festyn w przyszkolnym parku i na boisku sportowym.

29. Zako鎍zenie roku szkolnego
Przez dziesi璚iolecia organizowano r騜ne apele, na kt鏎ych wr璚zano nagrody i 鈍iadectwa z wyr騜nieniem dla najlepszych i najaktywniejszych uczni闚. Szczeg鏊nie uroczy軼ie 瞠gnani s absolwenci szko造 a prymusi otrzymuj srebrn tarcz. Tradycj szko造 jest te przekazywanie przez absolwent闚 sztandaru szko造 ich m這dszym kolegom oraz meldunki klas ko鎍z帷ych nauk z wykonania prac na rzecz szko造. Do tradycji nale篡 pozostawianie w bibliotece kroniki absolwent闚 szko造.

   Przedstawione tradycje nie wyczerpuj bogatej oferty imprez, kt鏎e kszta速owa造 wizerunek szko造. Przez dziesi璚iolecia dzia豉lno軼i szko豉 wypracowa豉 wiele cennych tradycji, kt鏎e zachowa造 si nawet przy zmieniaj帷ej si koniunkturze politycznej.


KIEROWNICY I DYREKTORZY SZKOΧ

Okres sprawowania funkcji Kierownicy / Dyrektorzy szko造 Zast瘼cy kierownika lub dyrektora szko造
1954 - 1962 Wanda Mosdorf Maria Bauer, Natalia Popowicz
1962 - 1966 El瘺ieta Zajdel Lidia Beszta, El瘺ieta Michalska
1966 - 1970 Karol Stankiewicz El瘺ieta Michalska, Anna Licznerska,
Jadwiga Kuskowska, Ryszard Janik
1970 - 1983 Henryk Cimoszy雟ki Hanna Sitek, Halina Solnicka
1983 - 1990 Halina Solnicka Hanna Sitek, Aniela Wawrzynkiewicz,
Irena Mossakowska
1990 - 2002

1999 - 2002
Aniela Wawrzynkiewicz Irena Mossakowska, Ewa Za喚ska,
Krzysztof Ma鎥owski, Danuta Stefanowicz,
Irena Skar篡雟ka
2002 Gra篡na Wrona - Janowska Irena Skar篡ska,
Magdalena Kiepurska - Letkiewicz

   Stanowisko pierwszego kierownika Szko造 Podstawowej nr 3 piastowa豉 Wanda Mosdorf (1954-1962). Pocz徠ki cz瘰to bywaj trudne a szczeg鏊nie wtedy, kiedy po wojnie trzeba by這 organizowa wszystko od podstaw. Wanda Mosdorf organizowa豉 pierwsze rozpocz璚ie roku szkolnego, wybory do Komitetu Rodzicielskiego, pierwsz wycieczk, uroczysto嗆 nadania szkole imienia i wiele innych istotnych dla szko造 wydarze. To Ona od pierwszego posiedzenia rady pedagogicznej rozpocz窸a prowadzenie Kroniki Szko造, w kt鏎ej drobiazgowo odnotowywa豉 wydarzenia z 篡cia szko造. 奸edz帷 karty pierwszej kroniki czuje si niezwyk陰, serdeczna atmosfer jaka panowa豉 za czas闚 tego niezwyk貫go kierownika szko造.
   Nast瘼n, nieco kr鏒sz kadencj kierownika obejmuje El瘺ieta Zajdel (1962-1966). To na niej ci捫y豉 odpowiedzialno嗆 dalszego rozwoju szko造, wprowadzania kolejnych innowacji, nawi您ywania wsp馧pracy ze 鈔odowiskiem lokalnym aby tego, co wypracowa豉 poprzedniczka nie zniweczy.
   Kolejnym kierownikiem/dyrektorem plac闚ki w latach 1966-1970 by Karol Stankiewicz. Ju w pierwszym roku kierowania plac闚k k豉dzie nacisk na wsp馧prac z domem rodzinnym w zakresie wychowania, czuwanie nad bezpiecze雟twem uczni闚 oraz przestrzeganiem porz康ku wok馧 posesji szko造 jak r闚nie na dokszta販anie nauczycieli w ramach posiedze Rad Pedagogicznych.
   W czasie trwania kadencji Karola Stankiewicza mia造 miejsce istotne dla plac闚ki uroczysto軼i takie jak: ods這ni璚ie popiersia Marii Sk這dowskiej-Curie – patronki szko造 z okazji 100 rocznicy urodzin tej wielkiej uczonej oraz wr璚zenie sztandaru w dniu 1 maja 1968 roku.
   Henryk Cimoszy雟ki prze kolejnych trzyna軼ie lat piastowa funkcj dyrektora szko造 (1970 - 1983). Nale篡 podkre郵i, 瞠 w tym czasie przyczyni si do uruchomienia internatu dla uczni闚, kt鏎zy pochodzili z okolicznych bardzo ma造ch wsi. Internat funkcjonowa przez siedem lat w budynku na s御iaduj帷ej ze szko陰 ulicy Polnej. Temu dyrektorowi szko豉 zawdzi璚za豉 powstanie klasopracowni do wszystkich przedmiot闚 oraz wyposa瞠nie ich w pomoce dydaktyczne. To dyrektorowi Cimoszy雟kiemu przypad zaszczyt organizowania jubileuszu 25 - lecia dzia豉lno軼i szko造.
   Przeprowadzona kompleksowa wizytacja szko造 przez wizytator闚 z kuratorium da豉 powody do dumy, bo plac闚ka zosta豉 zaliczona do czo這wych szk馧 w Szczytnie.
   W ostatnim roku szkolnym kierowania plac闚k przez dyrektora Henryka Cimoszy雟kiego powo豉no Zesp馧 Kierowniczy Rady Pedagogicznej, Komisj Wychowawczo-Opieku鎍z oraz Szkolna Komisj Post瘼u Pedagogicznego.
   W trakcie tej d逝giej kadencji dyrektora Henryka Cimoszy雟kiego, w por闚naniu z poprzednikami, czynnie wsp馧pracowali jego zast瘼cy – Hanna Sitek i Halina Solnicka, kt鏎ej powierzono funkcj dyrektora szko造 na kolejne lata 1983-1990. Funkcj t pe軟i豉 w trudnym dla Polski okresie gospodarczym, gdzie nie豉two by這 pozyska materia造 na poprawienie estetyki szko造.
    Ju w drugim roku kierowania szko陰 przez Halin Solnick, przeprowadzana jest wizytacja. W protokole podsumowuj帷ym zapisano mi璠zy innymi – „ Dobra wsp馧praca dyrektora szko造 z rad pedagogiczn, personelem gospodarczo - administracyjnym ma swoje odzwierciedlenie w systematycznym podnoszeniu poziomu organizacji pracy szko造, osi庵anych wynikach nauczania i wychowania i dobrej wsp馧pracy ze 鈔odowiskiem".
   O tym, 瞠 dyrektor Halina Solnicka by豉 doskona造m organizatorem 鈍iadczy fakt uzyskania, tylko przez t szko喚, miana Szko造 Grunwaldu w 1990 roku.
   Pani Halina Solnicka by豉 wymagaj帷ym nauczycielem i dyrektorem a zarazem 篡czliwym cz這wiekiem zar闚no w stosunku do uczni闚, kt鏎ych dobro stawia豉 na pierwszym miejscu, jak i wszystkich pracownik闚 szko造.
   Kolejn r闚nie d逝g kadencj na stanowisku dyrektora szko造 pe軟i豉 Aniela Wawrzynkiewicz (1990-2002). Nowy dyrektor, poprzez osobiste zaanga穎wanie jak r闚nie swoich zast瘼c闚, wprowadza wiele urozmaicenia w funkcjonowaniu plac闚ki. Do ciekawych i niepowtarzalnych z poprzednich lat nale篡 przyst徙ienie ca貫j spo貫czno軼i szkolnej do Og鏊nopolskiego Konkursu "Promocja zasad fair play w sporcie i wychowaniu m這dzie篡", gdzie dw鏂h uczni闚 szko造 zaj窸o zaszczytne IV miejsce w Polsce. Powstanie Uczniowskiego Klubu Sportowego "Tr鎩ka" okaza這 si wa積ym zadaniem poniewa zosta豉 nawi您ana wsp馧praca z bli幡iaczym klubem w 砰wcu. Dzi瘯i temu przez lata trwa造 wymiany wakacyjne dzieci i m這dzie篡.
   Temu dyrektorowi przypad zaszczyt zorganizowania jubileuszu 40-lecia dzia豉lno軼i szko造. Jedne z 篡cze jakie szko豉 otrzyma豉 od zaproszonych go軼i na t uroczysto嗆 oddaj atmosfer tych dziesi璚ioleci.
"Za Wami czterdziestoletnia w璠r闚ka pe軟a przyg鏚 i do鈍iadcze – w czasach trudnych i troch zno郾iejszych,ciekawych i grzesz帷ych nadmiarem zdarze, pogodnych i pochmurnych – tak r騜nych, jak Ci, kt鏎zy przewin瘭i si przez klasy, korytarze, boisko … Ta szko豉 jest tak bardzo wpisana w pejza naszego miasta, 瞠 wydaje si by tu od zawsze – 鈍iadcz帷a o przesz這軼i, wsp馧brzmi帷a z rytmem codziennego 篡cia, wybiegaj帷a wraz ze szkoln gromad w przysz這嗆". /-/
Nauczyciele i studenci Zespo逝 Kolegi闚 Nauczycielskich w Szczytnie
   Dyrektor Anieli Wawrzynkiewicz przysz這 zmaga si z przeobra瞠niami szko造 w ramach reformy o鈍iaty. W roku szkolnym 1999/2000 plac闚ka przyj窸a w swoje podwoje uczni闚 z s御iaduj帷ej Szko造 Podstawowej nr 1, w kt鏎ej zgodnie z za這瞠niami reformy utworzono Gimnazjum nr 1 w Szczytnie.
   Do ciekawych, a jednocze郾ie promuj帷ych plac闚k w 鈔odowisku, imprez i uroczysto軼i by這 zorganizowanie dla szk馧 z ca貫go powiatu „Turnieju Wiedzy o Bezpiecze雟twie Ruchu Drogowego”, przygotowanie akademii z okazji Narodowego 安i皻a Niepodleg這軼i a w kolejnym roku r闚nie przygotowanie akademii z okazji 209 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja dla szczycie雟kiej spo貫czno軼i. Niecodzienn imprez promuj帷 plac闚k w 鈔odowisku by wsp鏊ny Koncert Bo穎narodzeniowy z piosenkark Eleni jak r闚nie go軼inny wyst瘼 w plac闚ce szczycie雟kiego Ch鏎u Kantata z prezentacj bogatego repertuaru od utwor闚 鈔edniowiecznych po wsp馧czesne.
   W ostatnim roku sprawowania funkcji dyrektor Aniela Wawrzynkiewicz otrzyma豉 podzi瘯owanie od Rzecznika Praw Dziecka za realizacj programu „Ambasada Praw Ucznia”.
   Obecny dyrektor Gra篡na Wrona-Janowska sprawuje funkcj od 2002 roku. Ju od pierwszych dni zarz康zania plac闚k da這 odczu si, 瞠 b璠zie to wspania造 organizator pracy, troskliwy gospodarz stawiaj帷y sobie wysok poprzeczk.    Zdaniem obecnego dyrektora – „wsp馧czesna szko豉 powinna spe軟ia zadania zgodnie z wymaganiami rozwijaj帷ej si cywilizacji, dlatego trzeba j wci捫 przekszta販a i ulepsza, aby odpowiada豉 zmieniaj帷ej si rzeczywisto軼i”.
   Obecna dyrektor to prawdziwy menad瞠r o鈍iaty. Z powodzeniem realizuje te kwestie, kt鏎e zawarte s w „magicznym tr鎩k帷ie public relations”:
1. „jako嗆 oferowanej przez szko喚 us逝gi dydaktyczno - wychowawczej,
2. opinia o szkole,
3. wizerunek jej dyrektora”.
   Jednym z priorytetowych zada obecnego dyrektora to wysoki poziom us逝g edukacyjnych prowadzonych zar闚no na zaj璚iach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
   Dyrektor szko造 wsp馧pracuje z lokalnymi mediami, kt鏎e uczestnicz w organizowanych przez szko喚 uroczysto軼iach i imprezach kulturalnych. Za po鈔ednictwem medi闚 spo貫czno嗆 lokalna jest informowana o poczynaniach plac闚ki. Kolejnym wyr騜nikiem, kt鏎y kszta速uje opini o szkole to kolosalne zmiany w wygl康zie budynku i posesji szko造: generalny remont dachu na ca造m kompleksie szkolnym, wymiana okien, cz窷ciowy remont sali gimnastycznej, generalny remont 豉zienek uczniowskich, klatek schodowych, wykonanie nowej elewacji budynku, sukcesywne odnawianie sal lekcyjnych, korytarzy szkolnych, zagospodarowanie teren闚 zielonych, urz康zenie parkingu na pojazdy rodzic闚 oraz pracownik闚 szko造.
   Dyrektor Gra篡na Wrona-Janowska r闚nie z powodzeniem spe軟ia zadania zawarte w trzecim wierzcho趾u „magicznego tr鎩k徠a public relations”. Jest to osoba dynamiczna, przewidywalna, powa積ie traktuj帷a problemy swoich podw豉dnych, nieustannie podnosz帷a swoje kwalifikacje, kulturalna, dbaj帷a o swoja reputacj i wygl康 zewn皻rzny. To dyrektor na miar obecnych, nieustannie zmieniaj帷ych si czas闚.
   Reasumuj帷 nale篡 podkre郵i, 瞠 bez wzgl璠u na to w jakich okoliczno軼iach historycznych przysz這 zarz康za plac闚k w/w kierownikom i dyrektorom to mieli oni na wzgl璠zie przede wszystkim dobro dziecka, rodzica i nauczyciela. Dbali aby praca przez nich wykonywana by豉 zawsze na wysokim poziomie a przez to szko豉 mog豉 by widoczna w 鈔odowisku. Nie nale篡 zapomina, 瞠 przez te wszystkie kadencje kierownik闚 i dyrektor闚 szko造 u ich boku ci篹ko pracowali ich zast瘼cy.

Opracowa豉: Dorota Sobieraj





Copyright (c) 2004- El瘺ieta Zawrotna Wszelkie prawa zastrze穎ne